PENGURUSAN PUSAT PEMINDAHAN SEMENTARA BENCANA
BANJIR
1.0
PENDAHULUAN
1.1
Am
Banjir
adalah satu bencana alam yang berlaku disebabkan oleh faktor klimatologi atau
faktor iklim seperti keadaan suhu, taburan hujan, sejatan, pergerakan angin dan
keadaan semulajadi muka bumi. Di Malaysia banjir maupun banjir kilat berlaku
secara tradisi, terutama di Pantai Timur Semenanjung semasa musim tengkujuh. Perubahan
cuaca yang dipengaruhi oleh Monsun Timur-Laut dan Barat-Daya menyebabkan hujan
lebat dan banjir terutamanya di kawasan pantai. Purata hujan tahunan adalah
sebanyak 3,000 mm tetapi adalah tidak mustahil jika keamatan hujan akibat rebut
boleh melebihi 100mm per jam dan 60 mm dalam masa 24 jam. Kira-kira 29,720 km2
atau 9% daripada keluasan Malaysia cenderung untuk dilanda banjir dan ianya
mempunyai 4.9 juta atau 21% daripada populasi penduduk Malaysia.
Peningkatan
kekerapan berlakunya banjir dalam negara berlaku secara sama ada semulajadi akibat
perubahan monsun ataupun akibat peningkatan kawasan setinggan dalam bandar.
Banjir biasanya disebabkan sama ada oleh hujan yang berterusan menyebabkan
kuantiti yang lebih besar daripada biasa atau air sungai yang melimpah ke
tebing sungai ataupun daripada kedua-duanya sekali. Dasar sungai yang semakin
cetek di kawasan hilir akibat daripada banjir yang berulangan berlaku. Keadaan
kawasan perbandaran yang didasari oleh tanah liat yang bersifat tidak telap
air, cepat tepu dan kurang menyerap air, jika berlaku hujan lebat akan
menyebabkan air sungai cepat melimpah ke tebing. Hakisan tebing yang memberikan
kesan terhadap ketebalan sedimen dalam sungai juga menyumbang kepada kejadian
banjir. Muhd. Barzani Gasim et al. (2007) mengenal pasti banjir yang berlaku di
Dungun, Terengganu adalah disebabkan oleh empat faktor: (i) curahan hujan yang
tinggi; (ii) aliran sungai yang perlahan; (iii) luruan laut ke arah darat; dan
(iv)halaju dan hala tiupan angin ke daratan. Fenomena di atas adalah kesan daripada beza pasang surut yang agak besar di
kawasn pantai timur.
1.2 Faktor Penyebab Banjir
Beberapa faktor penyebab yang menyumbang
kepada kejadian bencana banjir, antaranya adalah seperti berikut:
(a)
Hujan
Berpanjangan / Tanpa Henti
Hujan berterusan dan berpanjangan tanpa
henti boleh menyebabkan banjir. Kawasan tadahan hujan terpaksa menerima lebihan
kuantiti air yang banyak hasil dari hujan berpanjangan dan akan mengakibatkan
banjir berlaku di kawasan sekitarnya.
(b)
Pembangunan
Permodenan
Kebelakangan ini, banyak projek pembangunan
dijalankan atas dasar pemodenan dan kemajuan sesuatu kawasan. Ekoran itu,
ekosistem sesuatu kawasan telah terganggu akibat kerja-kerja pembangunan ini
yang melibatkan tarahan bukit, sungai sekitar kawasan pembangunan menjadi
sempit dengan mendakan lumpur pembinaan, penebangan pokok-pokok yang menjadi
kawasan tadahan hujan. Apabila berlakunya hujan lebat, maka sungai yang sempit
tadi tidak dapat menampung kuantiti air yang banyak hasil dari hujan yang
turun, dan sekaligus menyumbang kepada berlakunya banjir.
(c)
Hakisan
Sungai
Terdapatnya dua (2) faktor utama yang
melibatkan hakisan sungai; iaitu (i) hakisan sungai secara semulajadi; dan (ii)
hakisan akibat buatan manusia seperti pembungan sampah yang tidak teratur ke
dalam sungai. Hakisan pada tebing sungai berlaku perlahan-lahan secara
semulajadi akibat hujan lebat ataupun arus yang kuat, dan ia menyebabkan sungai
menjadi semakin cetek, dan memungkinkan banjir berlaku.
(d)
Pemusnahan
Hutan Simpan
Hutan simpan semulajadi menyumbang kepada
penstabilan ekosistem serta penetapan suhu bumi. Melalui hutan, ia membantu
dalam menyerap air antara 2% hingga 20% daripada air hujan. Apabila berlakunya
pemusnahan hutan yang tidak terancang, ia akan menyebabkan ekosistem hutan
tersebut menjadi tidak konsisten. Ini boleh menyebabkan banjir berlaku di
kawasan hutan akibat lebihan air yang tidak dapat diserap oleh akar-akar pokok
seperti kebiasaanya.
(e)
Kegagalan
Perancangan Sistem Perparitan
Perancangan teliti harus dijalankan pada
sistem perparitan. Kegagalan merancang boleh mengakibatkan berlakunya banjir
samada banjir besar mahupun banjir kilat. Kapasiti aliran air di setiap sistem
perparitan haruslah berkadaran terus dengan pembangunan setempat yang
dijalankan.
1.3 Kesan Akibat Banjir
Beberapa kesan akibat banjir dapat dilihat
yang melibatkan kemusnahan harta benda, kecelaruan sosial, kematian hidupan
serta banyak lagi. Antara kesan negatif banjir adalah seperti berikut:
(a)
Kemusnahan
Tanaman Pertanian
Tanaman pertanian musnah akibat banjir
yang melanda di kawasan pertanian. Ia mengakibatkan kerugian besar kepada
petani serta kesan terus kepada pengguna akibat kekurangan bekalan makanan.
(b)
Wabak
Penyakit
Ekoran banjir yang melanda, kesan paling
ditakuti adalah wabak penyakit yang mungkin disebabkan oleh banjir seperti
penyakit taun, malaria serta penyakit berjangkit lain.
(c)
Kemusnahan
Harta Benda
Sudah pastinya kemusnahan harta benda
akibat banjir yang melanda boleh mengakibatkan tekanan hidup kepada mangsa
apabila kehilangan harta benda seperti rumah, pakaian, kenderaan, aset dan banyak
lagi.
(d)
Kematian
Kesan yang paling menyayat hati apabila
adanya berlaku kehilangan nyawa akibat banjir. Kebiasaanya ianya boleh berlaku
jika ciri-ciri keselamatan semasa banjir tidak diendahkan seperti bermain di
kawasan banjir yang mungkin kawasan tersebut ditutupi air yang dalam atau
akibat benda sekeliling yang boleh mendatangkan kecederaan dan sekaligus
menyebabkan kematian.
(e)
Kerugian
kepada Kerajaan dan Orang Awam
Banjir
menyebabkan kerosakan harta awam seperti jalan raya, jambatan, bangunan kerajaan,
sistem telekomunikasi dan sebagainya. Kemusnahan ini mengakibatkan kerajaan
terpaksa menanggung kos baik pulih aset mahupun peralatan yang rosak.
1.4 Persediaan Awal Sebelum Bencana
Melalui kajian yang dibuat mahupun sejarah
lampau sesuatu kawasan berisiko berkaitan potensi mengalami banjir, pemantauan
dan pendokumentasian dibuat berdasarkan jenis bencana dan bersedia membangunkan
infrastruktur Sistem Amaran Awal Bencana di tempat tersebut. Melalui maklumat
tersebut, perancangan pemantapan keupayaan dari segi sumber tenaga dan
peralatan dibangunkan dengan lebih sistematik. Pendedahan Sistem Amaran Awal
Bencana kepada penduduk sekitar perlu dijalankan dengan kekerapan yang tinggi
bagi meningkatkan kesedaran terhadap ancaman yang bakal dihadapi. Atas
inisiatif Pegawai Pertahanan Awam Daerah (PPAD) di beberapa Daerah di Johor
telah menubuhkan Skuad Pemantau JPAM bagi menilai keadaan semasa paras air dan
memberi maklumat awal serta hebahan untuk evakuasi (jika perlu) kepada penduduk
setempat melalui rondaan yang dibuat.
Mengenalpasti pusat-pusat
pemindahan banjir dengan lebih awal lagi bagi memudahkan urusan evakuasi. Antara lokasi strategik pemilihan pusat
pemindahan banjir adalah seperti Dewan Orang Ramai, sekolah, balairaya, masjid
dan lain-lain tempat yang difikirkan selamat untuk menempatkan mangsa banjir. Pemilihan lokasi pusat pemindahan ini perlulah bebas dari sebarang
ancaman bencana lain dan selamat. Sekiranya bangunan-bangunan yang
telah dikenalpasti itu adalah milik persendirian atau di bawah tanggungjawab
agensi lain, maka kebenaran terlebih dahulu perlu diperolehi. Di antara kriteria dan panduan bagi pemilihan
pusat pemindahan adalah seperti berikut:
(a)
Bangunan
mempunyai ruangan yang mencukupi dan selamat untuk digunakan;
(b)
Mempunyai
kemudahan dan keperluan asas seperti
bekalan air, bekalan elektrik, tandas dan sebagainya; dan
(c)
Lokasi/kedudukannya
selamat dari dilanda banjir dan tidak terputus perhubungan.
Persiapan ke arah penyediaan bantuan
logistik dan kebajikan dibuat lebih awal lagi.
Bagi kawasan-kawasan yang pada bila-bila masa sering mengalami banjir
kilat dan ribut, tahap persediaan sentiasa kemaskini dan dalam status siapsiaga.
Bagi kawasan-kawasan yang sering dilanda banjir, kemudahan pangkalan hadapan
sebagai tempat penyimpanan bekalan makanan adalah diperlukan. Tujuannya ialah supaya bantuan makanan dapat
diperolehi dengan kadar segera.
Kemudahan seperti ini juga diperlukan bagi kawasan-kawasan yang sering
terputus perhubungan. Jenis makanan asas
yang sesuai ialah seperti beras, minyak, teh, kopi, garam, gula, tepung, ikan
masin, susu kanak-kanak, biskut, sardin dan lain-lain makanan kering. Perancangan
dan mengenalpasti lebih awal
sumber-sumber bekalan makanan
untuk pusat pemindahan, seperti menentukan jenis-jenis bekalan dan pusat
bekalan seperti kedai-kedai, pemborong atau lain-lain sumber, dan juga
menentukan tempoh sah kegunaan sesuatu bekalan makanan yang mudah rosak dan
sebagainya. Jumlah makanan yang disediakan bergantung kepada jumlah penduduk.
Walau bagaimanapun, makanan yang
disediakan hendaklah boleh menampung keperluan sekurang-kurangnya untuk 7
hari. Dalam pada itu, tempoh input
kegunaan barang-barang ini hendaklah sentiasa diawasi supaya tidak
melebihi tarikh yang ditetapkan.
Kenderaan dan bot-bot
penyelamat hendaklah ditempatkan lebih awal di kawasan yang mudah dilanda
banjir bagi mengelakkan sebarang masalah sekiranya jalan raya ditenggelami air
dan tidak boleh dilalui. JPAM bersama
agensi-agensi penyelamat lain diletakkan dalam keadaan bersiapsiaga menghadapi
sebarang kemungkinan bencana banjir. JPAM sentiasa memastikan semua peralatan
menyelamat dan kenderaan berada dalam kondisi terbaik dan boleh digunakan
bila-bila masa diperlukan. Kelengkapan menyelelamat ini perlulah dilengkapi
dengan lain-lain peralatan seperti jaket keselamatan, pendayung, lampu suluh,
lampu limpah, tali, pelampung, khemah, generator dan lain-lain peralatan yang
difikirkan perlu dalam operasi menyelamat.
Perancangan awal bagi gerak
kerja pegawai dan anggota JPAM dilakukan lebih awal dengan susun atur penugasan
mengikut keutamaan. Memastikan senarai nama pegawai dan anggota berserta
alamat dan nombor telefon sentiasa dikemaskini bagi membolehkan panggilan
bertugas dan kerahan tenaga dapat dilakukan bila diperlukan. Semua ini menjadi
tanggungjawab PPAD bagi setiap Daerah.
Sebagai langkah pencegahan,
beberapa agensi kerajaan yang bertanggungjawab terhadap sistem perparitan dan
saliran, perlu mempastikan semua sistem saliran air dibersihkan daripada sampah
sarap terutamanya sistem saliran di bandar-bandar. Pengaliran air yang sempurna dapat
mengurangkan potensi berlakunya banjir. Papan tanda amaran banjir juga perlu
diletakkan di kawasan dan jalan-jalan yang sering dilanda banjir untuk panduan
orang ramai.
Program
kesedaran dan kependidikan awam hendaklah dilaksanakan secara berterusan dan
holistic bagi meningkatkan tahap kesiapsiagaan masyarakat mengahadapi bencana
banjir. Latih amal pengurusan dan pengendalian bencana yang melibatkan semua
agensi terlibat hendaklah diadakan secara berterusan bagi meningkatkan
kompetensi setiap anggota agensi melalui pelarasan yang dibuat oleh pihak
Majlis Keselamatan Negara (MKN).
No comments:
Post a Comment